Friday, 24 January 2014

23:45 - No comments

Elemen Budaya : 5. Nilai-Nilai dan Sikap

Kebudayaan juga memberi kesan dan mencerminkan nilai-nilai dan sikap ahli-ahli masyarakat yang sekular.  

  • Nilai (Values) - adalah prinsip-prinsip dan piawaian yang diterima oleh ahli-ahli
  • Sikap (Attitudes) - merangkumi tindakan, perasaan, dan pemikiran yang dipengaruhi nilai.

Budaya dipengaruhi oleh faktor masa, usia, pendidikan, dan status dan seterusnya mencerminkan nilai-nilai ini dan  kemudian membentuk tingkah laku dan peluang yang ada kepada perniagaan antarabangsa yang beroperasi dalam budaya yang diberikan.

Ӝ MASA (Time)- Sikap berbeza secara dramatik merentasi budaya. Masa mewakili peluang untuk lebih produktiviti dan untuk meningkatkan pendapatan seseorang, supaya ianya tidak menjadi sia-sia. Ia menggalakkan orang ramai untuk memperbaiki kedudukan mereka dalam kehidupan dengan bekerja keras. 

CONTOH :
AHli perniagaan di Amerika Syarikat dan Kanada menjangkakan mesyuarat untuk memulakan pada masa yang tepat, dan sekiranya membuatkan seseorang menunggu mesyuarat bermula pada masa yang telah ditetapkan, ia dianggap tidak sopan. 

Ӝ UMUR (Age)- Perbezaan budaya wujud dalam sikap terhadap umur. 

CONTOH :
  • Pemuda dianggap menguasai kuasa di Amerika Syarikat. Banyak firma AS ini menumpukan banyak masa dan tenaga untuk mengenal pasti pekerja muda yang cekap bekerja dan menyediakan mereka dengan tugasan yang sangat penting, seperti rundingan usaha sama dengan rakan kongsi antarabangsa. 
  • Tetapi di China, pegawai mereka lebih senang berurusan dengan wakil pegawai firma yang lebih tua dan lebih senior.
  • Di Jepun pula, umur dan pangkat saling berkait rapat. Setelah mendapatkan persetujuan daripada pengurus junior terhadap sesuatu projek, pengurus senior mereka akan memberikan kelulusan mereka.
Ӝ PENDIDIKAN (Education) - Sistem formal iaitu pendidikan awam dan swasta di sesebuah negara adalah perkara yang sangat penting dan menggambarkan nilai-nilai budaya masyarakat itu.

CONTOH :
  • Di Amerika Syarikat - sekolah rendah dan sekolah menengah menekankan peranan individu, kreativiti dan harga diri. di peringkat Universiti pula, pelajar dididik dengan pendapat, intelektual dan bakat yang berbeza. 
  • Di Jerman - telah mula membangunkan program-program perantisan yang melatih generasi baru mahir karyawan dan mekanik untuk sektor pembuatannya.
  • Di Jepun dan Perancis - berkongsi fokus sistem pendidikan yang berbeza. Peringkat sekolah rendah dan menengah menumpukan perhatian dalam menyediakan pelajar untuk mengambil peperiksaan ke kolej di seluruh negara. Pelajar-pelajar yang cemerlang dari segi permarkahan akan memasuki universiti yang berprestij yang akan menjamin graduan mereka ditempatkan di dunia korporat dan di dalam kerajaan. 


Ӝ STATUS - Peringkat tersebut dicapai dari cara yang berbeza-beza merentasi budaya. Dalam sesetengah masyarakat status yang diwarisi adalah hasil daripada kekayaan atau pangkat nenek moyang seseorang. Bagi individu lain pula, status dimiliki melalui pencapaian peribadi atau pencapaian profesional.

CONTOH : 
Dalam masyarakat India, status dipengaruhi oleh kasta seseorang. Sistem kasta membahagikan masyarakat dalam pelbagai kumpulan termasuk :- 
  • Brahmin (iman dan cendekiawan)
  • Kshatriya (tentera dan pemimpin politik) ;
  • Vaishya (ahli perniagaan) ;
  • Sudra (petani dan pekerja) ; dan 
  • Yang boleh disentuh, mereka yang melakukan kerja-kerja yang paling kotor dan tidak menyenangkan.

0 comments:

Post a Comment