Monday, 20 January 2014

04:28 - No comments

Elemen Budaya : 4. Agama

“Agama adalah sangat penting kepada saya” 

Agama (Religion) adalah satu aspek yang penting dalam masyarakat. Agama membentuk sikap penganutnya terhadap kerja, pengamalan seharian, tanggungjawab individu, dan perancangan untuk masa depan.

Agama juga penting kerana ia memberi kesan kepada persekitaran perniagaan. Secara amnya, agama mengenakan kekangan atau batasan ke atas peranan individu dalam masyarakat.

CONTOH :

  • Arab Saudi dan Iran, yang dikuasai oleh penganut agama Islam mengehadkan peluang pekerjaan untuk wanita
  • Sistem kasta yang diamalkan oleh penganut agama Hindu, menghalang peluang pekerjaan seseorang individu itu untuk bekerja
Agama juga memberi kesan kepada jenis produk yang pengguna boleh membeli dan juga pola penggunaan produk mengikut musim

CONTOH :

Bagi penganut agama Kristian, musim Krismas merupakan masa yang penting untuk memberi hadiah, oleh itu perniagaan yang dilakukan pada hari Krismas berkurangan disebabkan sambutan hari Krismas.

Kesan agama kepada perniagaan antarabangsa berbeza dari negara dengan negara yang lain, bergantung kepada sistem undang-undang di negara itu, elemen kepercayaan agama, dan toleransi daripada pandangan agama lain.

CONTOH : 

Saudi Arabia - merupakan tempat umat Islam mengerjakan ibadah haji dan umrah, oleh itu Makkah merupakan tumpuan pusat perniagaan bagi penganut beragama Islam di situ.

Negara-negara yang mempunyai ciri-ciri kepelbagaian agama boleh memberikan cabaran yang lebih besar. Firma yang gagal menyesuaikan diri dengan keperluan agama mungkin mengalami ketidakhadiran, moral yang rendah, dan juga penurunan jualan.

0 comments:

Post a Comment