Wednesday, 29 January 2014

23:16 - No comments

Dimensi Hofstede : 4. Orientasi Matlamat

Dimensi keempat Hofstede, ialah Orientasi Matlamat (Goal Orientation), cara di mana individu terdorong untuk bekerja ke arah pelbagai jenis matlamat. (rujuk gambarajah di bawah)


Terdapat 2 jenis orientasi matlamat, iaitu tingkah laku matlamat secara agresif (Aggressive Goal Behavior) dan tingkah laku matlamat secara pasif (Passive Goal Behavior)

1. Tingkah laku matlamat secara agresif (Aggressive Goal Behavior)
  • Individu yang mempamerkan tingkah laku agresif dalam mencapai matlamat cenderung untuk meletakkan premium yang tinggi pada harta benda, wang dan ketegasan. 
2. Tingkah laku matlamat secara pasif (Passive Goal Behavior)
  • Dari sudut yang lain, orang-orang yang mengamalkan tingkah laku pasif dalam mencapai matlamat meletakkan nilai yang lebih tinggi pada hubungan sosial, kualiti hidup dan ambil berat untuk orang lain.
Mengikut Hofstede , budaya yang menilai tingkah laku secara agresif juga cenderung untuk menentukan peranan berdasarkan jantina, manakala budaya yang menekankan tingkah laku matlamat pasif adalah sebaliknya. 

CONTOH BUDAYA TINGKAH LAKU SECARA AGRESIF:

  • Dalam budaya tingkah laku secara agresif, lelaki dijangka untuk bekerja dan memberi tumpuan kerjaya mereka dalam pekerjaan; wanita pada umumnya dijangka tidak bekerja di luar rumah untuk memberi tumpuan kepada keluarga. Jika mereka bekerja di luar rumah, biasanya mereka akan bekerja di kawasan yang tradisinya dikuasai oleh wanita. 
  • Mengikut kajian Hofstede, ramai orang di Jepun cenderung mempamerkan tingkah laku matlamat yang agak agresif. 
CONTOH BUDAYA TINGKAH LAKU SECARA PASIF:

  • Berlainan dengan lelaki dan wanita dalam budaya ini, kedua-duanya cenderung untuk meneruskan kerjaya yang pelbagai dan berkhidmat dalam mana-mana pekerjaan yang diberikan. 
  • Penduduk Belanda, Norway, Sweden, Denmark dan Finland cenderung untuk mempamerkan tingkah laku matlamat yang agak pasif. Norway misalnya, adalah negara pertama memberi mandat sekurang-kurangnya 40 peratus dari pengarah lembaga korporat adalah wanita.
Budaya sikap ini memberi kesan kepada amalan perniagaan antarabangsa dalam pelbagai aspek. 

CONTOH :

  • Satu kajian menunjukkan keputusan yang dibuat oleh pengurus Denmark (budaya tingkah laku matlamat secara pasif) lebih memberikan penekanan kepada keuntungan sosial berbanding pengurus AS, British dan Jerman (budaya tingkah laku matlamat secara agresif) yang suka membuat keputusan berorientasikan keuntungan. 

0 comments:

Post a Comment